De opdracht
De huidige website van Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ) werkte niet meer optimaal voor de bezoekers. Informatie was lastig vindbaar en het design en de gebruiksvriendelijkheid van de website kon een verbeterslag gebruiken. JGZ wilde graag de website vernieuwen en een gebruiksvriendelijker CMS om beter in te spelen op de bezoekers.
De huidige website had een onoverzichtelijke sitestructuur en bevatte te veel informatie waar niet gemakkelijk naar toe was te navigeren. Hierdoor kon de bezoeker lastig informatie tot zich nemen en moest onnodig veel door navigeren. De website droeg niet optimaal meer bij aan het informeren en helpen van de bezoekers dus was het tijd voor een UX discovery sessie. Deze strategie sessies houden wij met de klanten om de scope, doelgroep, customer journey en pijnpunten in kaart te brengen voor een goede kick-off van een project en blauwdruk voor de ontwikkeling van een website.
Doelen
- De User Experience verbeteren zodat de bezoeker zich beter door de website kan heen navigeren,
- Informatie prioriteren en dit onderbrengen op een logische plek op de website.
- Het cursusonderdeel meer naar voren brengen en het inschrijven voor een cursus gemakkelijker maken voor een bezoeker.
- Een speelse en kleurrijke vormgeving toepassen die past bij de huisstijl van JGZ.
- Een veilig en gebruiksvriendelijk content management systeem.

Strategie
Voorafgaand aan het project heeft een ons team met ervaring online strategie, design en development een analyse gemaakt van de huidige situatie op visueel en technisch oogpunt. Tijdens deze interne kick-off bij Accessible Minds formuleren wij aannames en stellen wij vragen op voor onze opdrachtgever om zoveel mogelijk informatie te kunnen verzamelen over de opdracht. Op basis van deze analyse baseren wij welke methodieken goed passen bij de scope en vormen op die manier de eerste sessie met de klant. Â
UX Discovery
Om samen met onze klant goed van start te gaan houden wij een UX discovery sessie. Tijdens deze sessie met JGZ brachten we samen de huidige situatie in kaart. We gebruiken hiervoor verschillende creatieve technieken om in te zoomen op de gebruikers, huidige User Flow, doelstellingen, pijnpunten, wensen en mogelijkheden.
Tijdens deze digitale sessie maken wij gebruik van het programma Miro, hierin hebben wij de vrijheid om verschillende canvassen en methodieken klaar te zetten voor een digitale sessie. Aan het einde van een UX discovery sessie hebben wij genoeg informatie om Persona’s, huidige en de gewenste Customer Journey, toptaken, en Insight Cards te ontwikkelen. De verkregen inzichten dragen bij tijdens de totstandkoming van het UI en UX ontwerp en de functionaliteiten.

UX Research
Na de UX Discovery sessie hebben we alle ingrediënten om goed geïnformeerd met de eindgebruiker in zicht verder te gaan aan ons ontwerpprocess. De persona’s krijgen een gezicht en we weten wat de gewenste User Flow is. De volgende stappen zijn het herinrichten van de sitestructuur en de pagina’s indelen met een Flowchart. Daarna beginnen we aan de wireframes. Tijdens afronding van deze fase presenteren we alle deliverables aan de klant, doorlopen we de wireframes en bespreken we welke functionaliteiten er op welke pagina’s komen. Er is op deze manier schetsmatig te zien hoe de eerste indeling van de website eruit komt te zien en tijdens de presentatie is er ruimte voor feedback vanuit de klant.Â
UX Design
Nadat de discovery- en de onderzoeksfase zijn afgerond en de feedback is doorgenomen gaan we beginnen aan het invullen van de wireframes qua design. We maken een styleguide op aan de hand van de aangeleverde huisstijl en geven leven aan de wireframes zodat de experience van de website ook terug te voelen is in het design.
Tijdens het feedbackmoment hebben we de functionaliteiten vastgesteld samen met JGZ die moeten terugkomen in de website.
Een aantal van deze functionaliteiten waren:
- Bezoekers moeten zich kunnen inschrijven voor een cursus.
- Bezoekers moeten kunnen filteren binnen het cursus aanbod.
- Bezoekers moeten zich kunnen inschrijven voor de groeimeter.
- Bezoekers moeten geïnformeerd worden over vaccinaties.
- Er moet een aparte pagina komen voor het inschrijven van de geboortemelding.
- Google Maps routes moeten toegevoegd kunnen worden aan cursussen.
- Cursus onderdelen moeten weergegeven worden op de locatie pagina waar deze cursus gegeven wordt.

Zo maakten wij het verschil
Meer tevreden bezoekers die de website vaker bezoeken
Een daling van het bouncepercentage en een stijging van het aantal bezoekers die ook langer de website bezoeken dan voorheen.
Verbeterde online gebruikerservaring
Door het toepassen van een UX discovery fase is de website verbeterd en geoptimaliseerd op de behoeftes van de doelgroep en die van de klant.
Gebruiksvriendelijk beheer voor webredacteuren met Craft CMS
De nieuwe website is ontwikkeld op het platform Craft CMS wat gebruiksvriendelijk is ingericht voor de webredacteuren. Daarnaast kunnen webredacteuren met behulp van componenten zelf een pagina indeling maken.
Vragen over deze case? Neem contact op met:
Léon Bouterse