Wij hebben koekjes

Accessible Minds maakt gebruikt van cookies zodat wij en derden jouw gedrag op onze website kunnen volgen. Dit helpt ons om je relevante advertenties en producten te tonen en onze website te optimaliseren. Door de cookies te accepteren ga je akkoord met ons cookie beleid. Bekijk cookie instellingen

Homepage Nieuws Zo maak je jouw social media kanalen toegankelijk!

Zo maak je jouw social media kanalen toegankelijk!

Alle websites in Europa worden de komende jaren verplicht digitaal toegankelijk te zijn, zoals vastgelegd in de European Accessibility Act. Veel organisaties en bedrijven zijn goed op weg met hun website, maar vergeten hun social media kanalen ook toegankelijk te maken. Wij vinden het de hoogste tijd om toegankelijk te zijn voor iedereen dus ook voor mensen met een functionele beperking. Hoe je jouw social media toegankelijk maakt? Dat lees je hier!

4 tips om jouw social media kanalen direct toegankelijk te maken

Maak jij zakelijk gebruik van social media en sta je veel in contact met (potentiële) klanten en gebruikers? Dan wil je natuurlijk een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken. Social media kanalen en de content die hierop geplaatst wordt, zijn niet altijd toegankelijk en dit betekent dat mensen met een functionele beperking de content niet kunnen bekijken. Als je geen toegankelijk alternatief biedt, sluit je een grote groep mensen uit. Wil je niemand uitsluiten? Volg dan deze vier tips:

  1. Maak je inhoud toegankelijk: jij bent degene die verantwoordelijk is voor de inhoud van je content. Zorg dus dat jouw YouTube video ondertiteling heeft en dat afbeeldingen op Twitter en Instagram een alternatieve tekst hebben.
    Maak ook je teksten toegankelijk. Een heldere tekst helpt namelijk alle gebruikers je content beter te begrijpen. Bijvoorbeeld:
    • Gebruik niet teveel emoticons, want een screenreader leest deze ‘emotie’ gewoon voor, bijvoorbeeld: ‘huilend gezicht met traan’
    • Gebruik CamelCase wanneer hashtags bestaan uit meerdere woorden. Zorg ervoor dat aan elkaar geplakte woorden onderscheiden worden door een hoofdletter, zoals #SocialMedia. Dan herkent een screenreader de aparte woorden makkelijker en ontstaat er geen verwarring met de uitspraak
    • Plaats mentions en hashtags aan het eind van je boodschap om zo je boodschap duidelijker te maken
  2. Geef de informatie die je deelt via je social media kanalen toegankelijk weer op je website. Dit heet embedden. Als je een link toevoegt naar het social media kanaal, biedt je twee mogelijkheden om de informatie te lezen/zien
  3. Geef in de toegankelijkheidsverklaring duidelijk aan welke social media kanalen je gebruikt en voor welke informatie je andere alternatieven biedt. Kunnen je bezoekers via Facebook een vraag stellen? Zorg dan dat dit ook kan via een formulier op de website of via e-mail
  4. Geef je afbeeldingen een beschrijving: een alternatieve tekst (Alt text). Gebruikers die een afbeelding niet of moeilijk kunnen zien, zijn afhankelijk van een beschrijvende tekst om te begrijpen wat er in een afbeelding gebeurt. Beschrijft de inhoud, beschrijf de kleur als het van belang is en geef ook GIF’s een beschrijving!

Toegankelijkheid per social media kanaal

Wil je weten hoe je de toegankelijkheid op de door jou gebruikte social media kanalen kan verbeteren? Je lees het hieronder.

Toegankelijk zijn op Instagram

Instagram gebruikt objectherkenningstechnologie die beschrijvingen van afbeeldingen genereert voor schermlezers. Maar wist je dat je ook zelf een aangepaste alt-tekst kan toevoegen? Om er zeker van te zijn dat je optimaal toegankelijk bent, volg je voortaan deze stappen als je een Instagram post plaatst:

  1. Bewerk je foto of video totdat je tevreden bent
  2. Klik je op geavanceerde instellingen
  3. Ga naar ‘alternatieve tekst schrijven’ en schrijf je beschrijvende tekst
  4. Sla op.

Android en Apple telefoons zijn voorzien van algemene instellingen waarmee mensen met een beperking de toegankelijkheidsvoorkeuren kunnen bijwerken. Bijvoorbeeld de zoomfunctie; deze kan iemand helpen die het moeilijk vindt om een foto in het formaat van de applicatie te zien.

Toegankelijk zijn op LinkedIn

LinkedIn is vooruitstrevend op het gebied van toegankelijkheid en het creëren van een inclusieve omgeving. Toch is er weinig informatie voor gebruikers die een beschrijvende tekst of andere toegankelijkheidsoverwegingen aan hun eigen posts willen toevoegen. Veel gebruikers weten niet eens dat dit mogelijk is. Wil je het doen? Dan moet dat zo:

  1. Klik op het camerapictogram in het vak ‘start een bericht’
  2. Selecteer je afbeelding
  3. Klik op ‘alt-tekst toevoegen’

Toegankelijk zijn op Twitter

Als het gaat om het plaatsen van afbeeldingen heeft Twitter de toegankelijkheidsopties flink vergroot. Heel slim, want uit onderzoek blijkt dat tweets met afbeeldingen 150% meer re-tweets ontvangen.

Afbeelding toegankelijk maken

Wil je een beschrijving toevoegen aan een afbeelding in je tweet? Volg dan de volgende stappen:

  1. Druk op de knop ‘tweet opstellen’ of de sneltoets ‘n’
  2. Voeg je foto toe
  3. Klik op ‘beschrijving toevoegen’ om de alternatieve tekst in te voegen. Goede beschrijvingen van afbeeldingen zijn beknopt en beschrijvend en helpen mensen te begrijpen wat er in een afbeelding gebeurt
  4. Typ je beschrijving en klik op de knop gereed. Je kan de beschrijving bewerken door het dialoogvenster ‘beschrijving toevoegen’ opnieuw te openen voordat je de Tweet plaatst.

Video’s toegankelijk maken

Je kunt sinds maart 2019 vanuit Twitter zelf ondertitels toevoegen aan video’s. Dit is een mooie stap voor slechthorende gebruikers en gebruikers die video’s op sociale media bekijken zonder geluid. Wil je weten hoe je dit doet? We leggen het uit in 2 stappen:

  1. klik op het instellingenmenu en selecteer ‘media studio’
  2. Selecteer ‘ondertitels’ in het menu in het pop-upvenster. Hier kun je een .srt-bestand uploaden en de ondertitelingstaal selecteren.

Toegankelijk zijn op Facebook

In het Facebook Helpcentrum vind je ontzettend veel uitgebreide toegankelijkheidsinformatie, waaronder instructies voor het gebruik van sneltoetsen, schermlezers en ondertiteling voor video. Een van de grootste toegankelijkheidsmiddelen van Facebook is de ingebouwde navigatie-assistent. Deze is ontworpen om schermlezers en andere gebruikers van ondersteunende technologie te helpen beter door Facebook te navigeren.

Gebruikers van Facebook kunnen beschrijvingen geven aan alle afbeeldingen en video’s en wordt het makkelijk om bijschriften die op tekst gebaseerd zijn aan te bieden voor schermlezers. Je voegt bijschriften aan video’s eenvoudig toe via het SubRip-bestandsformaat (.srt).

Zo doe je dat:

  1. Upload je foto of video via je tijdlijn en klik op ‘plaatsen
  2. Zodra je een melding krijgt dat de video klaar is om te bekijken, klik je op ‘opties’ en vervolgens op ‘deze video bewerken’
  3. Klik op ‘upload SRT-bestanden’ en upload een .srt-bestand met het gewenste bijschrift
  4. Klik op ‘opslaan’ en je video is klaar voor publicatie.

Zelfs als je geen alt-tekst aan een afbeelding toevoegt, kan Facebook dit voor je doen. Maar wil je er zeker van zijn dat afbeeldingen correct worden geïdentificeerd? Voeg dan handmatig beschrijvingen toe!

Toegankelijk zijn op YouTube

Video’s spelen een steeds grotere rol in de sociale strategieën van veel bedrijven.
Zorg ervoor dat alle video’s gesloten bijschriften, een audiobeschrijving en een volledig transcript hebben. Een transcript is onmisbaar voor zowel slechthorenden als mensen met een visuele beperking. Hoewel YouTube een functie biedt die video’s met een lengte van minder dan 10 minuten automatisch van bijschriften voorziet, moet je erop letten dat het transcript klopt. Google heeft eenvoudige instructies voor het toevoegen van bijschriften en ondertitels aan alle video’s:

  1. Schrijf je ondertiteling en bijschriften
  2. Log in bij YouTube Studio
  3. Selecteer ‘subtitels’ in het linkermenu
  4. Klik op de video die je wil bewerken
  5. Klik op ‘add language’ en selecteer jouw taal
  6. Klik op ‘add’ onder de ondertiteling

Ben je ook benieuwd hoe toegankelijk jouw website is?

Neem dan contact op met ons voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden om jouw website voor 2025 toegankelijk te maken.

Deel dit artikel:

Léon Bouterse

Sr. consultant digitale toegankelijkheid

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws

Bekijk al ons nieuws