Homepage Nieuws Hoe toegankelijk is de website van de Efteling?

Hoe toegankelijk is de website van de Efteling?

Ik ben Marrit, een ervaringsdeskundige die regelmatig blogs schrijft voor Accessible Minds om je te informeren hoe mensen met een visuele beperking dagelijks te maken hebben met niet toegankelijke content en wat dat met ze doet. In dit tweede blogartikel schrijf ik over mijn ervaringen met de website van de Efteling.

Een dagje uit

Net als ieder gezin willen wij ook wel eens een dagje uit en zoiets bereid je voor door informatie op te zoeken op internet. Ik bekijk de website van de Efteling, waar we later dit jaar heen gaan met ons gezin en twee vrienden.

Waar ik vooral op let:

  • Kan ik makkelijk bij teksten en informatie komen die ik nodig heb?
  • Hebben afbeeldingen een alt-tekst?
  • Is er een pagina over toegankelijkheid of voor mensen met een beperking?

De homepagina

Ik start op de homepagina. Ik heb de browser voor deze keer even op 100% gezet om te kijken hoe de website er normaal uitziet. Met spraak ga ik met de pijltjestoetsen door de hele homepagina. Wat mij vooral opvalt is dat het menu dat op 1 regel staat in 1 keer wordt voorgelezen en lastig te openen is.

Zo wordt het bovenste menu in 1 keer voorgelezen als: ‘primary navigation lijst met 4 items link klantenservice en contact link vacatures link inloggen NL’. Als je dan op enter klikt om een menu-item aan te klikken opent de pagina van klantenservice en contact. Of ik met spraak ooit bij inloggen of vacatures kan komen, is nu maar de vraag.

Navigatie menu van de Efteling website
Het navigatiemenu wordt nog in een keer voorgelezen.

Voorlezen van het navigatiemenu

De tweede menu-regel wordt voorgelezen als: ‘menu-items samengevouwen ontdek het park, het park alle seizoenen geopend meer Efteling, bekijk alle attracties, menu-item samengevouwen plan je bezoek’. Als ik dan nog een keer met mijn pijltjestoetsen verder ga hoor ik: ‘menu-item samengevouwen prijsinformatie praktische informatie download de app menu-item samengevouwen kom overnachten onze accomodaties hotels en…’. Dan ga ik met de pijltjes verder en hoor ik: ‘menu-item samengevouwen vakantieparken aanbiedingen de overnachting is altijd inclusief onbeperkt toegang tot het park’. Ik doe nogmaals een pijltje verder en hoor: ‘menu-item samengevouwen boek nu’. Nog een pijltje verder hoor ik: ‘link zoeken’. Nog een pijltje verder hoor ik: ‘link tickets’.

Ik kan met zicht zien dat er meer wordt voorgelezen dan er in het menu te zien is als je ‘m nog niet opengeklapt hebt. Alleen de zoekfunctie en de tickets-knop worden goed voorgelezen en zijn daarmee ook goed aanklikbaar als je alleen het toetsenbord gebruikt.

Afbeeldingen en alt-teksten

Als ik de homepagina verder doorneem kom ik 1 keer een afbeelding tegen waar een alt-tekst bij zit: ‘Gezin loopt een hut in vakantiepark Efteling Loonsche land in’. Een prima afbeeldingsbeschrijving op een homepagina wat mij betreft. Op een pagina waar meer afbeeldingen van de hut zouden staan zijn meer beschrijvingen van de hut zelf op zijn plaats. De andere afbeeldingen op de homepagina hebben geen alt-tekst. We gaan ontdekken of andere pagina’s wel afbeeldingen met alt-tekst hebben.

Op de homepagina worden verder alle knoppen, tabjes en links goed voorgelezen. Ook de footer is goed te lezen, hier worden alle menu-items netjes apart van elkaar voorgelezen.

Via navigatie naar 'Attractiepark'

Ik klik op de homepagina verder op ‘attractiepark’. Halverwege deze pagina, maar ook op de homepagina, kom ik de plattegrond tegen (voorgelezen als ‘map’) en daarvan zijn zo’n beetje alle items klikbaar, ik hoor dus elk item met klikbaar. Denk aan ‘klikbaar sprookjesbos’ ‘klikbaar Efteling Hotel’. Het duurt wel even voor ik met de pijltjes door al deze items ben. Nu ik eenmaal weet dat alle items met ‘klikbaar’ beginnen ga ik er wel wat sneller doorheen. Het is vooral irritant om zo’n 100 keer achter elkaar het woord 'klikbaar' te horen, maar ik snap de functie en ook dat de plattegrond visueel interessant is. Alle klikbare items leiden wel meteen naar meer informatie over de attracties en andere punten in het park die aangegeven staan. Op deze pagina over het park zie ik geen afbeeldingen met alt-teksten.

De kaart op de Efteling website
Dit element wordt voorgelezen als, "Klikbaar Stoomtrein". Iedere keer de term 'klikbaar' herhalen is in dit geval overbodig en kan als irritant ervaren worden door een lezer.

Ik ga verder naar de pagina met alle attracties. Hier worden alle attracties waarop je kunt klikken apart van elkaar voorgelezen, dus ik ga verder naar het sprookjesbos. Op deze pagina worden na de titel van de pagina een paar items voorgelezen waar ik weinig mee kan, zoals: ‘klikbaar knop knop knop’ en ‘scroll down’. Als ik op ‘scroll down’ klik kom ik een klein stukje lager op de pagina zover ik kan zien. Volgens mij voegt deze knop weinig toe, want mensen die goed kunnen zien kunnen met de muis ook prima een stukje omlaag scrollen en als je een toetsenbord gebruikt kom je ook met de pijltjes van het toetsenbord zelf prima omlaag. De andere ‘knop knop knop’ lijkt mij de pauzeknop die ik links bovenin zie op de header, die uit bewegende beelden bestaat en je blijkbaar op pauze kan zetten. Deze knop had dus een beter label moeten krijgen.

Op deze pagina is ook weer een plattegrond met veel klikbare items te vinden, maar daaronder kom je bij de footer uit, dus je zou op deze pagina niet verder hoeven te lezen onder de plattegrond, waar hij op de andere pagina’s halverwege de pagina stond en er nog leesbare informatie onder de plattegrond kwam. Op de pagina van het Sprookjesbos moet je ook weer verder klikken op een van de 6 sprookjes die getoond worden of op ‘bekijk alle sprookjes’. Die laatste bekijk ik en daar kom ik een heleboel sprookjes tegen. Dit is een pagina zonder plattegrond.

Pagina's 'Doornroosje' en 'Carnaval Festival'

Ik kijk op de pagina van Doornroosje. Daar lees ik een samenvatting van het verhaal van Doornroosje, daarna volgt weer de bekende plattegrond. Verder nog 3 sprookjes om op door te klikken en daaronder een tekst over de Doornroosje-suite. Geen afbeeldingen met alt-teksten.

Ter vergelijking ga ik via de pagina met attracties ook nog even naar een ander soort attractie. Carnaval Festival is in mijn herinneringen een kleurrijke en visueel aantrekkelijke attractie, eens kijken of daar afbeeldingen zijn met alt-tekst. Er staat op deze pagina onder de tekst een video die aanklikbaar is. Daarna kom ik met spraak bij de ‘goed om te weten’-informatie. Daarna weer de plattegrond, een tekst over Jokie en Jet en daaronder ‘Beleef meer in de Efteling’ met de 3 zichtbare items ook voorgelezen. Met zicht zie ik dat er naast en onder de video wel foto’s staan, deze hebben dus geen alt-tekst.

Een pagina voor mensen met een beperking

Op zicht en met de muis kom ik via het menu en dan ‘Plan je bezoek’ een pagina tegen voor bezoekers met een beperking. Links bovenaan naast de eerste tekst staat een stukje met ‘snel naar’, maar als ik daar op ‘faciliteitenkaart’ klik, gaat de pagina visueel wel naar dat deel van de pagina, maar met spraak blijf ik in het rijtje links hangen en moet ik zelf met de pijltjes naar beneden om bij de juiste tekst te komen. Er zijn maar 2 foto’s voorzien van een alt-tekst op deze pagina, die naast de tekst over de rolstoel en die naast de tekst over de scootmobiel. De alt-teksten zijn: ‘Efteling-rolstoel voor het servicegebouw’ en ‘Efteling-scootmobiel voor het servicegebouw’.

Conclusie

Met spraak en de pijltjestoetsen kom je wel door de site heen. De plattegrond is vooral irritant om doorheen te komen, maar als je eenmaal weet dat die veel ‘klikbaar’ is kun je sneller doorklikken met de pijltjes tot je iets anders hoort. Er zijn maar een paar afbeeldingen met alt-tekst en er zijn een aantal knoppen waar je niets mee kan. Ook het menu bovenaan de site is niet goed bruikbaar als je zo met de pijltjes door de website gaat.

Verbeterpunten:

  • Meer afbeeldingen voorzien van alt-teksten
  • Het menu toegankelijker maken
  • Knoppen beter labelen en eventueel zinloze scrolldown-knopjes weglaten.
  • De plattegrond eventueel verbergen voor screenreaders.

Klaar voor digitale toegankelijkheid?

Neem dan contact op met ons voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden om jouw website voor 2025 toegankelijk te maken.

Deel dit artikel:

Marrit

Ervaringsdeskundige

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws