Wij hebben koekjes

Accessible Minds maakt gebruikt van cookies zodat wij en derden jouw gedrag op onze website kunnen volgen. Dit helpt ons om je relevante advertenties en producten te tonen en onze website te optimaliseren. Door de cookies te accepteren ga je akkoord met ons cookie beleid. Bekijk cookie instellingen

Homepage Nieuws Hoe staat het met de toegankelijkheid van online drogisterijen?

Online drogisterijen: de toegankelijkheid van webwinkels onderzocht

Supplementen inslaan, de fijnste merken crèmepjes of een pak luiers in de aanbieding... Online drogisterijen zijn al jaren populair met hun grote aanbod, gemak en snelle levering. Het publiek dat hier shopt is dan ook enorm breed en daaronder vallen ook mensen met een beperking. De toegankelijkheid voor deze groep is daarom erg belangrijk. Onze experts bij Accessible Minds zijn gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid en voeren dagelijks inspecties uit bij websites van organisaties en instanties. Wij waren dit keer benieuwd naar de toegankelijkheid van webwinkels onder de drogisterijen.

Toegankelijke richtlijnen: waarom en hoe?

Misschien heb je er zelf mee te maken, misschien ook niet: de fysieke ongemakken die iemand beleeft bij slecht kunnen zien en horen óf bij het hebben van een slechte motoriek. Zij kunnen bijvoorbeeld geen muis gebruiken of hebben veel moeite met het bekijken van bepaalde interfaces. Om ervoor te zorgen dat deze groep mensen wel onbezorgd kan surfen op het web (en dus jouw website), zijn er richtlijnen opgesteld. Die richtlijnen voor digitale toegankelijkheid zijn van enorm belang voor zowel individuen als organisaties.

Voor individuen kunnen ontoegankelijke websites en applicaties een belemmering vormen tijdens het dagelijkse leven. Zoals een ‘onbelemmerd’ individu alles even opzoekt op een smartphone, kan een beperkt persoon dat niet. Bepaalde kleuren, kleine letters of verstopte buttons kunnen ervoor zorgen dat hij/zij er totaal niet uitkomt; niet fijn als je nou net een aankoop wil doen. Ook niet fijn voor jou als verkoper, want de mogelijkheid tot een aankoop wordt aanzienlijk verkleind! En zeker als je weet dat zo’n 35% van de bevolking jouw webshop niet kan bekijken door de eerder genoemde beperkingen.

Het niet naleven van deze richtlijnen bij organisaties leidt dikwijls tot juridische problemen en zelfs reputatieschade. Steeds vaker hebben organisaties en grote webwinkels in de gaten hoe cruciaal het is om de richtlijnen na te leven voor de digitale toegankelijkheid. Helaas zien wij vaak ook dat dit nog niet het geval is.

Er zijn verschillende richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. De richtlijnen waar we steeds over spreken zijn ontwikkeld door het World Wide Web Consortium en bevatten aanbevelingen voor het ontwerpen en ontwikkelen van zowel toegankelijke websites als andere digitale producten, waar de consument graag gebruik van willen maken.


Wat betekent de European Accessibility Act 2025 voor jouw webwinkel?

In juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze wet digitale toegankelijkheid verplicht e-commerce bedrijven om hun diensten toegankelijk te maken. Dit betekent ook dat webwinkels moeten gaan voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG AA). Werk aan de (web)winkel dus!

Meer over de European Accessibility Act lees je ons artikel 'Alles wat je moet weten over de European Accessibility Act 2025'.

Zijn webwinkels van drogisterijen toegankelijk?

Onlangs hebben wij drie inspecties uitgevoerd bij drie veelbezochte drogisterijen. Namelijk:

Gelukkig is bij deze webwinkels te zien dat er zeker aandacht is geschonken aan digitale toegankelijkheid. Maar voor deze genoemde webwinkels geldt ook: er is nog heel veel ruimte voor verbetering. Bij de één meer dan de ander. Een opvallend terugkerend pijnpunt bij deze partijen is een ontbrekende toetsenbordbediening en/of geen gebruik van navigatie binnen de website. We kunnen niet stoppen met benadrukken hoe belangrijk deze functies zijn voor slechthorenden en -ziende personen. Daarnaast lopen de webwinkels ook potiëntiele klanten mis omdat de website niet toegankelijk is voor bezoekers met een functionele beperking. Dat is zakelijk gezien een gemiste kans.

Benieuwd waar de drie genoemde webshops goed op scoorden en waar het nog wat beter kan? Lees ons volledige onderzoek en kom achter alle onze resultaten, methoden én aanbevelingen.

Vraag het onderzoek aan

5 tips voor een betere toegankelijkheid

Er is altijd genoeg werk aan de (web)winkel, zoals bij deze online drogisterijen. Wil je die (nóg) toegankelijker maken voor iedereen? Met deze tips helpen we je graag een eind op weg:

Tip 1: Zorg voor duidelijke labels en beschrijvingen

Bij het ontwikkelen van een website is het belangrijk om te zorgen voor duidelijke labels en beschrijvingen. Dit maakt het voor iedereen laagdrempelig om de inhoud van de website te begrijpen. Daarmee ook mensen met een visuele of cognitieve beperking. Wil je het goed doen, maak een label en beschrijving dan zo beknopt mogelijk, maar zorg ervoor dat tegelijkertijd de essentiële informatie wordt gecommuniceerd. Vermijd daarbij alle dubbelzinnige of verwarrende teksten en titels. Bijvoorbeeld: een knop die je 'klik hier' noemt, is niet duidelijk waar de knop naar leidt.

Tip 2: Gebruik voldoende contrast

Het is belangrijk om voldoende contrast te gebruiken op een website om de toegankelijkheid te verbeteren. Dit helpt mensen met visuele beperkingen om de inhoud van de website beter te kunnen zien en begrijpen. Wanneer je dezelfde tekstkleur kiest die vergelijkbaar is met de achtergrondkleur, wordt het moeilijk om de inhoud te lezen. Dus: gebruik een donkere tekstkleur op een lichtere achtergrond of andersom.

Tip 3: Maak gebruik van alternatieve tekst

Een foto toevoegen op je website? Wellicht sla je dit normaal over, maar om ervoor te zorgen dat afbeeldingen (en andere media) toegankelijk zijn voor mensen met een visuele beperking, is het altijd belangrijk om alternatieve tekst toe te voegen. Alternatieve tekst beschrijft de inhoud van de afbeelding of het mediabestand en wordt gebruikt door schermlezers om deze informatie aan de gebruiker voor te lezen. Als je dit goed doet, kan het de gebruikerservaring van mensen met een visuele beperking aanzienlijk verbeteren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de alternatieve tekst kort en beknopt is, maar toch de belangrijkste informatie over de afbeelding of het mediabestand bevat.

Tip 4: Zorg voor een logische volgorde

Een niet onbelangrijk aspect van toegankelijkheid is de logische volgorde van de informatie op een pagina. Het is belangrijk dat de inhoud van de pagina op een logische en begrijpelijke manier is gestructureerd. Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijker om de inhoud te begrijpen en te navigeren door de pagina. Er zijn verschillende manieren om een logische volgorde te creëren, zoals het gebruik van koppen en subkoppen om de inhoud te structureren, het gebruik van lijsten en tabellen om informatie te ordenen en het gebruik van duidelijke en consistente navigatie-elementen.

Tip 5: Maak gebruik van toetsenbord vriendelijke elementen

We gaven het al aan: het gebruik van toetsenbordbediening is een must. Houdt er daarom rekening mee om dit te implementeren in je webshop. Daarbij: sommige elementen zijn moeilijker te gebruiken met een toetsenbord dan andere. Zorg er daarom voor dat de elementen die het meest worden gebruikt (bijvoorbeeld formulieren en navigatie) gemakkelijk te gebruiken zijn met het toetsenbord Dit kun je met de tabindex doen om de volgorde van focus te bepalen.

Tips zijn uiteraard altijd handig om mee te nemen. Echter weet je soms niet waar je moet beginnen. Of je hebt simpelweg geen tijd en kennis in huis om digitale toegankelijkheid te creëren. In dat geval nemen we graag de tijd om met je te sparren. Neem vandaag nog contact op met onze experts, wij helpen je graag op weg naar een digitaal toegankelijke(re) wereld!

Ben je ook benieuwd hoe toegankelijk jouw webshop is?

Neem dan contact op met ons voor een adviesgesprek over de mogelijkheden om jouw webshop voor 2025 toegankelijk te maken.

Deel dit artikel:

Léon Bouterse

Sr. consultant digitale toegankelijkheid

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws

Bekijk al ons nieuws