Homepage Nieuws De week van de digitale toegankelijkheid: Wat zijn de uitdagingen voor mensen met functionele beperkingen?

De week van de digitale toegankelijkheid: Wat zijn de uitdagingen voor mensen met functionele beperkingen?

In de snel digitaliserende wereld van vandaag is toegang tot digitale informatie essentieel in ons dagelijks leven. Maar voor mensen met functionele beperkingen kunnen alledaagse digitale ervaringen vaak een doolhof van obstakels zijn. Daarom is er ieder jaar een week die zich hiermee bezig houdt en mensen zonder beperking bewust moet maken van deze online feiten, namelijk: De week van de digitale toegankelijkheid. Om die reden willen we nog eens dieper ingaan op enkele van de uitdagingen waarmee mensen met verschillende functionele beperkingen worden geconfronteerd:

1. Visuele beperkingen met het gezichtsvermogen

Onvoldoende alt-tekst voor afbeeldingen

Afbeeldingen op websites en in apps zijn vaak niet voorzien van beschrijvende alternatieve tekst (alt-tekst). Voor mensen met visuele beperkingen die gebruikmaken van schermlezers, betekent dit dat ze de context en betekenis van de afbeelding missen, wat van cruciaal belang kan zijn voor begrip. Voorbeeld: Een nieuwswebsite plaatst een afbeelding van een politieke leider zonder alt-tekst. Een blinde gebruiker krijgt geen informatie over wie er op de afbeelding staat, wat het nieuwsartikel minder waardevol maakt.

Slechte contrastverhoudingen

Websites met te lage contrasten tussen tekst en achtergrond maken het moeilijk voor mensen met slecht zicht om de inhoud te onderscheiden. Dit kan leiden tot vermoeidheid van de ogen en frustratie. Voorbeeld: Een mode-website gebruikt lichtgrijze tekst op een witte achtergrond, wat bijna onleesbaar is voor mensen met een verminderd gezichtsvermogen.

Onleesbare lettertypen en kleuren:

Kleine, onduidelijke lettertypen en kleurencombinaties die moeilijk te onderscheiden zijn, maken het lezen voor mensen met visuele beperkingen een enorme uitdaging. Voorbeeld: Een online platform voor academische artikelen gebruikt een artistiek lettertype dat moeilijk te ontcijferen is voor mensen met dyslexie.

2. Auditieve beperkingen die te maken hebben met het gehoor

Ontbreken van ondertiteling

Dove of slechthorende personen hebben ondertiteling nodig bij video-inhoud, en het ontbreken ervan sluit hen uit van belangrijke informatie en entertainment. Voorbeeld: Een online trainingsvideo voor professionele ontwikkeling bevat geen ondertiteling, waardoor dove gebruikers de instructies missen.

Slechte audiokwaliteit

Een slechte geluidskwaliteit kan het voor mensen met gehoorproblemen nog moeilijker maken om spraak en andere audio-inhoud te begrijpen. Voorbeeld: Een podcast met wazig geluid maakt het moeilijk voor slechthorende luisteraars om de gesprekken te volgen.

3. Motorische beperkingen met beweging en coördinatie

Niet-aanpasbare muisvereisten

Websites die uitsluitend afhankelijk zijn van muishandelingen sluiten mensen uit met motorische beperkingen die alternatieve invoerapparaten zoals toetsenborden of spraakherkenning gebruiken. Voorbeeld: Een online game vereist snelle muisbewegingen om te spelen, waardoor mensen met beperkte handbeweging niet kunnen deelnemen.

Kleine klikbare elementen:

Te kleine knoppen en links kunnen moeilijk te selecteren zijn voor mensen met beperkte motorische precisie. Voorbeeld: Een mobiele app heeft kleine pictogrammen die moeilijk te raken zijn voor gebruikers met tremoren.

4. Cognitieve beperkingen met denkvermogen en begrip

Overmatig complex ontwerp

Overvolle, complexe webpagina’s kunnen overweldigend zijn voor mensen met cognitieve beperkingen en het begrip bemoeilijken. Voorbeeld: Een online belastingaangifteplatform bevat te veel technische termen en opties, wat mensen met cognitieve beperkingen kan ontmoedigen.

Ontbreken van eenvoudige taalopties

Websites zouden opties moeten bieden voor vereenvoudigde taal om de toegang voor mensen met cognitieve uitdagingen te vergemakkelijken. Voorbeeld: Een overheidswebsite biedt geen eenvoudige taalversie van belangrijke juridische documenten, waardoor het voor sommige burgers moeilijk is om hun rechten te begrijpen.

Neurologische beperkingen gerelateerd aan het zenuwstelsel

Flikkerende inhoud

Bewegende of flikkerende inhoud kan bij mensen met epilepsie aanvallen veroorzaken. Voorbeeld: Een website voor visueel entertainment gebruikt knipperende lichten in een advertentie, wat een risico vormt voor mensen met epilepsie.

Overstimulerende elementen

Te veel visuele of auditieve prikkels kunnen problemen veroorzaken voor mensen met autisme en andere neurologische aandoeningen. Voorbeeld: Een online game heeft een overdaad aan visuele effecten en luide geluiden, wat het voor mensen met sensorische overgevoeligheden onspeelbaar maakt.

Het overwinnen van deze uitdagingen vereist aandacht voor digitale toegankelijkheid. Het implementeren van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en het inrichten van websites met soortgelijke hulp, zoals het bieden van alternatieve tekst, ondertiteling, aanpasbare invoer en eenvoudige taalopties, is essentieel. Digitale toegankelijkheid is niet alleen een juridische vereiste, maar het is ook een morele en sociale verantwoordelijkheid. Zo zorg je ervoor dat het digitale tijdperk toegankelijk is voor iedereen, ongeacht hun capaciteiten. Laten we daarom samenwerken om een inclusievere digitale wereld te creëren!

Meer weten over de week van digitale toegankelijkheid? Bekijk de website www.weekvandetoegankelijkheid.nl en ontdek de vele on- en offline initiatieven van deze informatieve week!

Deel dit artikel:

Léon Bouterse

Sr. consultant digitale toegankelijkheid

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws