Homepage Nieuws De drie niveaus van de WCAG

De drie niveaus van de WCAG

Om digitale toegankelijkheid te borgen heeft het World Wide Web Consortium (W3C) een aantal richtlijnen ontwikkeld; de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Het doel van deze richtlijnen is om digitale ervaringen voor mensen een functiebeperking te verbeteren. DE WCAG heeft drie niveaus en in deze blog leggen we uit welke dat zijn en hoe ze van elkaar verschillen.

De 3 niveau’s van WCAG

De WCAG bestaat uit drie niveaus: WCAG A, WCAG AA (wettelijk verplicht) en WCAG AAA. Per niveau komen er verschillende onderwerpen aan bod en de richtlijnen worden steeds strenger. De richtlijnen van niveau A zijn de meest eenvoudige om aan te voldoen, opgevolgd door niveau AA en de richtlijnen van niveau AAA zijn het moeilijkst om te behalen.

WCAG A

Niveau A heeft 30 richtlijnen om aan te voldoen en is het meest eenvoudige niveau om te behalen zonder dat het teveel impact heeft op je webdesign of de structuur van je website. Je mag bijvoorbeeld geen knipperende elementen gebruiken of ergens naar verwijzen met alleen een kleur. Een ander voorbeeld van een richtlijn is dat je website ook toegankelijk is voor gebruikers die alleen een toetsenbord gebruiken om te navigeren.

WCAG AA

Niveau AA bestaat uit 20 richtlijnen. Aan dit niveau is minder eenvoudig te voldoen dan aan niveau A en het vraagt meer toewijding. Je dient namelijk te voldoen aan de richtlijnen van niveau A (30 stuks), maar ook aan de 20 richtlijnen van niveau AA. In totaal zijn dit 50 richtlijnen. Veel van de richtlijnen van niveau AA zijn gericht op kleurcontrast en het ontwerp van formulieren. Voorbeeld; de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond moet minimaal 4,5:1 zijn.

WCAG AAA

Niveau AAA is het hoogste niveau van de WCAG en ook de moeilijkste om te behalen. Je website of applicatie moet namelijk aan de 50 richtlijnen (niveau A + niveau AA) voldoen en daar komen nog eens 28 richtlijnen bij. Je hebt in totaal dus 78 succescriteria om aan te voldoen. Voorbeelden: audiobestanden moeten ook in gebarentaal beschikbaar zijn en de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond is minimaal 7:1.

Ben je ook benieuwd hoe toegankelijk jouw website is?

Neem dan contact op met ons voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden om jouw website voor 2025 toegankelijk te maken.

Deel dit artikel:

Léon Bouterse

Sr. consultant digitale toegankelijkheid

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws

Bekijk al ons nieuws